03/02/2002
​​​​​​​לימפד-מה? לימפדמה היא בצקת כרונית, כאשר במקרה של סרטן היא במרבית המקרים על רקע של הסרת בלוטות לימפה, או קרינה מקומית על הבלוטות. איך בודקים אם יש לימפדמה? לרוב האבחנה נעשית על פי תשאול של ההיסטוריה הרפואית, סימפטומים של כבדות, נפיחות, ועייפות, מרקם של האזור, ומדידה על ידי סנטימטר. ישנן בדיקות פולשניות יותר שיכולות לתת תמונה יותר מדוייקת, אך הן יקרות, ולא נעשות באופן שגרתי. נקודת ההנחה היא שבדרך כלל הצד הדומיננטי יותר גדול מעט לעומת הצד הלא דומיננטי – אבל ההנחה הזאת לא תמיד נכונה, וכולנו קצת שונים. לכן, בעולם האידיאלי היינו מודדים לפני הניתוח ערכי בסיס שמשווים את שני הצדדים, מודדים משקל, ואז בהמשך ניתן להשוות את המספרים. הבדיקה הזאת היא לא סטנדרט של טיפול, אבל היא דרך מצוינת לעקוב בצורה שמרנית אם מתפתחת לימפדמה או לא.
שבוע שעבר פגשתי שתי מטופלות שעברו כימותרפיה לפני הניתוח, והייתה לי הזדמנות לקחת את המדידות לפני הניתוח. את המדידות אני מציבה בטבלת אקסל שמחשבת נפחים וכך אפשר לעשות מעקב הרבה יותר מדויק של המצב. בנוסף, אני כמובן מדריכה את המטופלות בנושא של אסטרטגיות להורדת סיכון לימפדמה, ופרוטוקול תרגילים מותאם לניתוח הספציפי (כמובן נדרש אישור של כירורג). לפרטים נוספים מוזמנים ליצור איתי קשר.
14/01/20

ביום שבת, סוף סוף יצאה השמש אחרי שבוע של סופות וסערות. אחד הדברים שאני אוהבת לעשות בימים כאלו זה לצאת החוצה ולרכב על האופניים שלי.
חלק מהמירשם לפעילות גופנית לחולי סרטן היא לבצע פעילות אירובית, כשהמינון המינימלי המומלץ הוא 30 דקות, 3 פעמים בשבוע. למי שלא התאמן בעבר, אחת הפעולות שהכי קל לבצע זה להתחיל ללכת, כל מה שצריך זה נעלי ספורט נוחות ולצאת החוצה. אבל מה עושים כשבחוץ סוער וקר, או לחילופין זה חודש אוגוסט ורק מהמחשבה לצאת החוצה מזיעים? אחת ההמלצות שלי היא להשתמש בפדלים שניתן לרכוש ביד שרה, מכשיר זול, לא תופס מקום רב שאפשר להשתמש עם הרגליים או הידיים כאשר מניחים על השולחן ואפשר בקלות להשתמש. יכול להתאים למטופלים שלא יוצאים הרבה מהבית. למי שלא מגיע למינון האירובי המומלץ, ממליצה לפנות לייעוץ.

 
22/12/19
​​​​​​​אתמול היה היום הכי קצר בשנה, מה שאומר שרשמית החורף כאן. העובדה ששעות היום מתקצרות עלולות לגרום לחלקנו לדיכאון. נמצא שבקרב חולי סרטן פעילות אירובית (כמו הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים) 3 פעמים בשבוע במשך 30-60 דקות בעצימות בינונית מסייעת בהפחתה של תסמיני דכאון. למי שלא רגיל לעשות פעילות במשך 30 דקות, יש להגיע לכך בהדרגה. ולמי שלא בטוח, מוזמן ליצור קשר.
bit.ly/cancer_exercise_guidelines
5/12/19
ה היה שבוע עמוס בשיקום אונקולוגי... ראיון ברדיו (אני אפרסם בהמשך), ראיון בתכנית של פרופ׳ קרסו, הרצאה למטופלות סרטן שד, והיום עובדת על הרצאה שאעביר שבוע הבא בבית החולים לחולי סרטן ריאה ומשלימה שיחות טלפון שקבעתי.
פתאום מקבלת הודעה ממטופלת שראיתי אתמול, היא מקבל טיפול קרינתי והכאבים בכתף שלה החמירו, והיא לא יודעת איך היא תמשיך עם ההקרנות כי היא רק באמצע הדרך... המטופלת מדווחת היום שהיא מרגישה הרבה יותר טוב, ולא היו לה כאבים חזקים כמו שהיו לה אחרי כל טיפול קרינתי. דרך מצוינת לסיים את שבוע העבודה (עוד כמה שעות).
אז תדעו שתמיד אפשר לשפר, להגדיל טווחי תנועה, להוריד כאב, להוריד נפיחות ועוד באמצעות פיזיותרפיה אונקולוגית.
בתמונה Busy bees להמחשה של שבוע מאד עסוק...
24/11/19
קחו נשימה עמוקה... זהו חודש המודעות לסרטן ראות. אז מה צריך לעשות, קודם צריך להפסיק לעשן. 90% מהאנשים החולים בסרטן הריאה הם מעשנים, או עישנו בעבר.
ומה לגבי שיקום אונקולוגי? כמו בכל סוג אחר של סרטן, למחלה עצמה ולטיפולים בה יש תופעות לוואי שמשפיעות על התפקוד ואיכות החיים, וניתן לשפר אותם על ידי התאמת תכנית טיפולית מתאימה. הטיפול יכול להתחיל כבר משלב האבחנה של הסרטן, ישנם מחקרים שמצביעים שבמידה וישנה ירידה תפקודית עוד לפני הטיפול, שיפור המצב הגופני יכול לסייע להתאוששות מהירה יותר מניתוח, ויכולת טובה יותר להתמודד עם הטיפולים השונים.
10/11/19

אנשים מגיעים במגוון של צורות וגדלים, מידה אחת לא תמיד מתאימה לכולם. לאחר טיפולים במחלת הסרטן הגוף משתנה מהרבה בחינות, יכול להיות שיש לכם צלקות מהניתוח או הטיפול הקרינתי. יכול להיות שחסרים לכם חלקים מסוימים בגוף, או שהוסיפו לכם צינורות וחלקים שלא היו קודם לכן. יכול להיות שאתם לא כל כך מרגישים בנוח עם הגוף שלכם ואתם לא כל כך מבינים איך אפשר לעשות פעילות גופנית במצב הזה. במידה וזה המצב, ואתם רוצים להתייעץ אם מוזמנים ליצור איתי קשר

4/11/19
איפה את רואה עצמך ב 2022, אולי חותרת בסירת דרקון בניו זילנד?
אתמול היתה לי הזכות להשתתף באירוע במרכז דניאל לחתירה, בו הרצו 3 נשים מדהימות מרחבי העולם. ד״ר מתילדה יאני מבואנוס איירס שלאחר שהחלימה מסרטן שד הקימה את הנבחרת הראשונה בארגנטינה של סירת דרקון. מרי גיבסון מניו זילנד פעמיים נלחמה במחלת סרטן השד וכיום היא יו״ר של ארגון החותרות הבינלאומי. לוצ׳יה די ריינירי מאיטליה היא הסגנית של ארגון החותרות הבינלאומי. יחד הן באו להפיץ את הבשורה ולתמוך בקבוצות שקיימות בארץ בכנרת, ובתל אביב.
הארגון הבינלאומי עורך פסטיבל חתירה פעם בארבע שנים, כאשר האירוע הבא יערך ב 2022 בניו זילנד.
מעורר השראה, ורצון לחתור רחוק. השם של ההרצאה היתה פעילות גופנית היא רפואה, רוצים לקבל המלצות על המינון המדויק עבורכם אתם מוזמנים ליצור קשר.
27/10/19
זה אף פעם לא מאוחר מידי להתחיל...
מחקרים עדכניים מצביעים על כך שפעילות גופנית שמתבצעת לאחר האבחנה של סרטן יש השפעה גדולה יותר על ההשלכות של המחלה מאשר על פעילות גופנית לפני האבחנה.
מה זה אומר בעצם? שאם חלית בסרטן, ולא עשית פעילות גופנית בעבר וישנה התלבטות האם עכשיו זה הזמן הנכון להתחיל והאם זה יועיל – התשובה המוחלטת היא כן. 
לא בטוחים איך להתחיל, אתם מוזמנים להתייעץ איתי

20/10/19
ב 16.10.2019 יצאו המלצות חדשות לגבי פעילות גופנית בקרב חולי סרטן שניתנו על ידי 17 ארגונים בינלאומיים שונים מתחומי הבריאות והכושר. ההמלצות החדשות מבוססות על מדע, ומחקרים רבים ושונים שהתפרסמו בעשור האחרון. על פי המחקרים המעודכנים נמצא שפעילות גופנית מסייעת במניעה של סוגי סרטן שונים, מניעת הישנות של המחלה, והפחתת תופעות לוואי מסוימות הקשורות לטיפולים. עדויות חזקות מצביעות על היכולת של פעילות גופנית להפחית חרדה, דיכאון ועייפות, ולשפר איכות חיים ותפקוד גופני. מה שמוביל למסקנה שאם פעילות גופנית הייתה תרופה, היא הייתה צריכה להירשם בכל מרשם שניתן לחולה אונקולוגי.
מינון המומלץ:
• לבצע פעילות אירובית לפחות 3 פעמים בשבוע במשך 30 דקות בעצימות בינונית (אפשר לדבר אבל אי אפשר לשיר  🎤
• פעמיים בשבוע תרגילי חיזוק עם לפחות יום מנוחה ביניהם
קישור למאמר בניו יורק טיימס ב 16.10.19 שמסביר על המחקרים החשובים שציינתי ופורסמו באותו היום:
https://nyti.ms/32wLsgl
התמונה המצורפת מהניו יורק טיימס ממחישה מה צריכים בשביל להתחיל – נעלי ספורט ובגדים נוחים, לצאת לדרך ולהתחיל ללכת, לא לשכוח קרם עם מקדם הגנה.

15/10/19
אנחנו עדיין בעיצומו של חודש אוקטובר בשיא עונת החגים, וחודש המודעות לסרטן שד. אז מה יש לנו:
הרבה סרטים ורודים
תזכורות לאלו שאין סרטן שד שזה הזמן להיבדק (צירפתי הנחיות מהאתר של אחת מתשע בהערה הראשונה)
למי שאובחנה עם סרטן שד ומטופלת, או סיימה טיפול ומרגישה שעדיין לא חזרה לעצמה – היד והחזה עוד כואבים, וקשה להרים את היד ולהגיע למדף העליון בארון, וישנה עייפות שלא פוסקת, ואת לא יודעת איך לחזור או להתחיל פעילות גופנית. את מוזמנת להתקשר לשיחת ייעוץ לגבי הטיפול שאני מציעה 054-6779177

 
6/10/19
חודש אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן שד, לכן חשוב לזכור:
1. פעילות גופנית כחלק מאורח חיים פעיל יכול לסייע בלמנוע סרטן שד
2. כאשר מטפלים בסרטן שד, פעילות גופנית יכולה לסייע להקל על תופעות לוואי מהטיפולים
3. פעילות גופנית יכולה למנוע הישנות של סרטן שד
המסקנה היא שבכל מקרה פעילות גופנית נחוצה כדי לשמור ולטפל בגוף שלנו. כאשר מתחילים פעילות גופנית לאחר טיפולים אונקולוגיים אני ממליצה לקבל ייעוץ מקצועי. מוזמנים לשאול שאלות כאן, או להתקשר ישירות אלי.

 
29/09/19
שנה טובה ומתוקה לכולם! 🍎🍯❤️
איך נדאג לכך שנתחיל את השנה ברגל ימין:
🍎שינה טובה של לפחות 7 שעות
🍎בריאות הנפש לא פחות חשובה מהמצב הפיזיקלי - אם יש צורך יש אנשי מקצוע שיכולים לסייע
🍎לאכול טוב. תזונה מאוזנת עם פחות אוכל מעובד ויותר ירקות ופירות. לשתות מספיק מים
🍎ולעשות מספיק פעילות גופנית.
אם אתם לא יודעים איזה פעילות גופנית, איזה מינון, ואיך זה יעבוד עם התופעות לוואי שאתם סובלים מהם - אתם מוזמנים לפנות אלי. אשמח לעזור

 
22/09/19
חודש ספטמבר הוא חודש המודעות לסרטן שחלות. כמו בכל סוג של סרטן מומלצת תכנית שיקומית מיד עם האבחנה, כמו הדרכה לפני הטיפולים, והתאמת תכנית תרגילים. בזמן הטיפולים ניתן לטפל בתופעות לוואי שכיחות כמו תשישות הקשורה לסרטן, תופעות מוקדמות של גיל המעבר, לימפדמה, קושי בתפקוד של רצפת אגן, שיכולות להימשך לאחר הטיפול. תופעות אלו יכולות להתחיל בזמן הטיפול או לעיתים זמן ממושך לאחר תום הטיפולים.
השורה התחתונה היא שצריך לטפל בשורש הבעיה שהיא הסרטן, אבל לא פחות חשוב לשקם ולחזור לתפקוד מיטבי עם מקסימום איכות חיים
התמונה נלקחה מהאתר הנ״לhttps://www.anticancer.co.il/ne…/ovarian-cancer-cure-chances
 
08/09/19
יום פיזיותרפיה בינלאומי שמח לכולם!
השנה הנושא שנבחר להעלות מודעות אליו במסגרת היום החגיגי הזה הוא נושא הכאב הכרוני.
הנושא של כאב כרוני הוא אחד מהבעיות השכיחות ביותר בקרב חולי סרטן, ועל פי מחקר מטא אנליטי נמצא שהשכיחות שלו במהלך הטיפולים האונקולוגיים הוא כ – 55% ולאחר הטיפולים כ 40%. 
לרוב הטיפול הרפואי שמוצע לחולים אונקולוגיים כנגד כאב כרוני הוא טיפול תרופתי, אבל ישנה אפשרות אחרת לטפל בבעיה, שמרנית שיכולה להתאים:
• הדרכה נכונה, לפני ואחרי ניתוח, בהקשר לתופעות לוואי של טיפולים
• תכנית תרגילים מתאימה
• תרגילי נשימות שמשולבים בתכנית רגילים, תרגילי הרפיה, דמיון מודרך
• טיפול מנואלי, רלוונטי ביותר לצלקות ניתוחיות, או הקשורות להקרנות
De Groef, A., Penen, F., Dams, L., Van der Gucht, E., Nijs, J., & Meeus, M. (2019). Best-Evidence Rehabilitation for Chronic Pain Part 2: Pain during and after Cancer Treatment. Journal of clinical medicine, 8(7), 979. doi:10.3390/jcm8070979
Photo by Camila Quintero Franco on Unsplash
 
1.9.19
״מלכת כל המחלות״ זהו שם של ספר, רב מכר, מאת הרופא והחוקר האמריקאי סידהרתא מוחרג׳י שזיכה אותו בפרס פוליצר. מדובר בביוגרפיה שגיבורה הנורא, מטיל האימה הוא מחלת הסרטן. ב- 2015 נעשתה סדרה דוקומנטרית המבוססת על הספר והיא שודרה גם בארץ. 
זהו ספר מרתק שסוקר את קורות מחלת הסרטן לאורך ההיסטוריה. מתואר מאבקם ההרואי של חוקרים ורופאים בניסיונות לדכא, לרפא ולנצח את האויב הנורא. 
בכל 592 הדפים של הספר הוזכרה המילה שיקום פעם אחת...
הספר נכתב על ידי רופא אונקולוג על הביוגרפיה וההיסטוריה של הסרטן ואלו נושאים חשובים. היום ששיעור האנשים שמתמודדים עם המחלה עולה, ומספר האנשים שמחלימים עולה יש צורך בשיקום כדי לשפר את התפקוד, ולשפר את האיכות חיים. פיזיותרפיה אונקולוגית צריכה להיות חלק אינטגרלי מהטיפול האונקולוגי כדי לתת טיפול אופטימלי למטופל. הטיפול יכול להסתכם בהדרכה בלבד, מספר טיפולים בודדים או סדרת טיפולים הכול בהתאם לצרכים הייחודיים של המטופל.
25/08/19
״כולנו באותה סירה״ – חתירה לחיים בסירות דרקון היא פעילות ספורטיבית, הכוללת חתירה בקבוצה ומשמשת כשיקום אקטיבי לנשים המחלימות מסרטן שד. התוודעתי לראשונה לפעילות הזאת כשעבדתי בניו יורק, והיו לי מספר מטופלות שהשתתפו בה. התכנית נמצאה יעילה בשיפור, ושיקום פיזי, מנטלי, תפקודי ורגשי במחקרים שונים. בתל אביב קיימת תכנית של חותרות לחיים במרכז דניאל לחתירה בתל אביב.
פעילות גופנית היא הדרך הנכונה לשיקום מיטבי ממחלת הסרטן, מומלץ לקבל הדרכה פרטנית מפיזיותרפיסט המתמחה בתחום האונקולוגי.
http://drc.org.il/צרכים-מיוחדים/נשים-מחלימות-מסרטן
 
18/08/19
​​​​​​​איך אני יכול להכין את עצמי לקראת הניתוח? מה יכול לעזור לי התאושש יותר מהר?
ניתוחים הם חלק מהאופציות הטיפוליות במחלת הסרטן, והם בדרך כלל אלקטיביים, זאת אומרת מתוכננים מבעוד מועד. ישנם למעלה מ 100 סוגים שונים של סרטן, וישנם לא פחות סוגי ניתוחים לטיפול בהם. לכל ניתוח יש השפעה אחרת על הגוף. הכנה מוקדמת לניתוח יכולה לסייע להתאוששות מהירה יותר פיזית ומנטלית. במקרים אונקולוגיים יש להתאוששות מוקדמת חשיבות יתרה, משום שבמקרים רבים לאחר הניתוח ימשיכו בטיפולים נוספים שניתן להתחיל רק כאשר יש החלמה מלאה מהניתוח. 
1. לבקש פרוטוקול תרגילים מהרופא המנתח, או כל חומר הכנה אחר לניתוח
2. להתייעץ עם פיזיותרפיסט ולבקש תכנית תרגילים מתאימה
3. במידה ועברת כימותרפיה או טיפול סיסטמי אחר לפני הניתוח, וישנה ירידה ברמת התפקוד, פיזיותרפיה לפני הניתוח יכולה לשמש ככלי טיפולי מצוין שיעזור להחלים מהר יותר מהניתוח.
חשוב לציין שירידה תפקודית יכולה להתבטא בקושי בהליכה, עלייה/ירידה במדרגות, קושי בביצוע תפקודי יום יום, והיא יכולה לקרות כתוצאה מהסרטן עצמו אפילו ללא טיפולים סיסטמיים. 
4. אחד הסיבוכים השכיחים לאחר ניתוח הוא דלקת ראות. הדרך למנוע זאת היא על ידי ביצוע של נשימות עמוקות שאותן ניתן לתרגל עוד לפני הניתוח מתי שאין כאבים. לאחר ניתוחים גדולים בחלל החזה או הבטן מקובל לתת טיפול פיזיותרפי נשימתי במחלקות. 
תרגול נשימות עמוקות יעיל גם להרגעה, ומשפר את הזרימה של המערכת הלימפתית
Coi בניית אתרים
תפריט דף הבית